نشانه شناسی نقاشی های دیواری امامزاده زید اصفهان

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
  • نویسنده نسیم مانی
  • استاد راهنما فهیمه دانشگر
  • سال انتشار 1392
چکیده

خوانش نقاشی های امامزاده زید اصفهان و استفاده از رمز های قابل کشف در آن می تواند برای احیای فرهنگ تصویری ایران سودمند باشد . این پژوهش برای بررسی و شناخت انواع نشانه ها و رمزگان در انتقال معنا، در نقاشی های دیواری عامیانه ی مذهبی این امامزاده، که شامل 11 مجلس است و متعلق به اواخر دوره ی قاجاراست ،صورت گرفته است. هدف آن شناخت نظام های نشانه ای موجود در هر یک از عناصر مشهود و در نتیجه خوانش بهتر این اثر ارزشمند و حفظ ارزش های بصری، هنری و مذهبی و همچنین یافتن کاربرد آنها در گرافیک زمان حال است، که با استناد به نظریه های نشانه شناسانه انجام گرفته است. در این راستا به تعاریف اصلی و نظریه های موجود در نشانه شناسی، انواع نشانه و نیز تلاش هایی که در زمینه ی هنر انجام شده، پرداخته شد و تمامی عناصر تصاویر بر پایه ی مطالعات نشانه شناسی تصویری انجام شده است. این پژوهش به صورت توصیفی، تاریخی و تحلیلی است و ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی می باشد. نتیجه این است که شخصیت ها، اشیاء، حیوانات، نباتات، رنگ ها و ارزش گذاری ها در نقاشی های مکان مورد پژوهش از انواع نشانه های طبیعی و قراردادی تشکیل شده که مفاهیمی تاریخی، مذهبی و قومی را در بر دارند. این نقاشی ها از هنر ساسانی و نگارگری صفوی و زند و قاجار متأثر هستند. اما ذائقه نقاش هم در آن ها دخالت داشته است.

منابع مشابه

بررسی ویژگی های نقاشی دیواری

پژوهش حاضر تلاش دارد تا ضمن بررسی کارشناسانه تعاریف و عوامل موثر در این شاخه هنری – درک واقعی تری از هنرنقاشی دیواری به عنوان هنری چند رسانه ایی را ارئه دهد . این هنر به لحاظ ماهیت اررتباطی خود – قابلیت های فراوانی در ساختارهای زیبا شناختی – جامعه شناختی – روانشناختی و مسائل فرهنگی – هنری – سیاسی و ... یک جامعه دارد . از این منظر – بررسی فوق تلاش می کند تا با تجزیه و تحلیل عوامل اصلی ( صوری و ب...

متن کامل

آسیب شناسی نقاشی دیواری درفرآیند مرمت از حیث اصالت و هویت در کاخ چهلستون و عالی قاپوی اصفهان

یکی از میراث های ماندگار هر ملتی آثار نقاشی دیواری می باشد که در کشور ما نیز تعدادی از این آثار وجود دارد. عهده دار حفاظت از این آثار مردمان و دولت ها می باشد. در بعضی از دوره ها این وظیفه مورد غفلت قرار گرفته و باعث آسیب و از بین رفتن اصالت آن ها و در مواقعی سبب نابودی این آثار شده است. این مقاله که هدف آن بررسی آسیب ها به نقاشی های دیواری دوره صفوی در شهر اصفهان، از دیدگاه نقاشی و هنرهای تجسم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023